zaterdag 1 juni 2013

Koninklijk bezoek


Nee, niet bij mij THUIS. Maar het scheelde niet heeeeel veel ;-)

Laat ik beginnen met voorop te stellen dat ik nou niet overdrevenachtige Oranje gevoelens heb. Mijn huis in rood/wit/blauw of oranje zal niet gauw gebeuren. En ook een kamer speciaal gewijd aan Oranje prullaria zal er niet te vinden zijn ;-) Dat gezegd hebbende vind ik het koninklijk huis wel een leuk visitekaartje voor het buitenland. Want laten we wel zijn, de komende dertig jaar weet iedere buitenlander wie het huidige staatshoofd van Nederland is. Daar kan geen president(e) tegenop, want die wordt iedere vier tot zeven jaar vervangen en een Nederlandse president zal never nooit niet van hetzelfde statuur zijn als pak hem beet een Duitse of Amerikaanse president.

Dus...doet u mij dan maar een koninklijke hoogheid wiens manoevreerruimte flink is ingeperkt door de wetten van het land. Scheelt ook nog eens een peperduur verkiezingscircus eens in de zoveel jaar ;-) Oh, en nog een argument: zo'n president is voor de burger echt niet (veel) goedkoper in het onderhoud dan een koninklijke familie.

Maar terug naar waar dit logje eigenlijk over gaat. De koning en koningin zijn bezig met zo ongeveer een vliegende kennismaking in alle provincies na hun inhuldiging. En afgelopen donderdag waren de provincies Gelderland en Utrecht aan de beurt. Kennelijk is bij het samenstellen van dit 'leuk dat u even langs vliegt' programma aangegeven dat ze zo veel mogelijk de 'gewone' burger willen ontmoeten. Wie dat dan ook moge zijn, want ik vind niemand gewoon. Iedereen heeft bijzondere kwaliteiten of eigenschappen.

Maar ik ben alweer aan het afdwalen...Beetje bij de les blijven Mo!

Dus, vanwege de gewone burger en ook nog eens multicultureel en zo, is in de stad Utrecht een deel van de Kanaalstraat opgenomen in het paar uur durende bezoek aan de provincie Utrecht. Jawel, het duurt even, maar dan komen we toch weer in de buurt van mijn huiskamer ;-) Want, ik woon in een zijstraat van een zijstraat van de Kanaalstraat als u mij nog kunt volgen....Enne, vijf minuten lopen van mijn huiskamer vind ik dicht genoeg bij om te kunnen zeggen dat ze BIJNA bij mij thuis zijn geweest ;-)

Ik ben daarom met camera naar de Kanaalstraat getogen, heb een goed plekje veroverd en dan is het wachten op wat gaat gebeuren. Mensen kijken, je verbazen over 70+ medeburgers die te beroerd zijn om letterlijk een stapje naar achteren te doen zodat hummels van vijf of zes jaar ook wat kunnen zien, genieten van het zonnetje. kortom, de wachttijd was niet onaangenaam.

Die duurde ook langer dan het hele bezoek aan de Kanaalstraat, want daar werden de koninklijke hoogheden in twintig minuten overheen gejaagd. Ik zei het al, een vliegende kennismaking!

En natuurlijk heb ik ook foto's gemaakt. Niet allemaal van geweldige kwaliteit, maar met ongeveer 1 seconde voor sommige foto's valt het me toch niet tegen:

Cameraploeg van de NOS

Originele bewegwijzering

En ja hoor, dan heeeel even...
ligt ie met zijn neus zo ongeveer IN mijn camera...
En ook deze is helaas niet scherp :-(



Goed, beter, best uitzicht ;-)
En ook dit vind ik bij een democratie horen!

 Al met al heeft het natuurlijk wel wat van aapjes kijken weg, maar het blijft toch een aparte ervaring!

3 opmerkingen:

  1. Bijzonder en aapjes kijken is best leuk! Mooie foto's

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk hoor, om ze een keer van dichtbij te zien, want van ontmoeten is geen sprake natuurlijk als het in zo'n vogelvlucht gaat.
    Maar wel leuk om een keer mee te maken, zo heb ik Koningin Beatrix een keer heel dicht bij gezien in Ooij, ze gaf niemand een hand maar zwaaide alleen maar.

    Geniet van dit evenement en maak er maar een mooi lootje/boekje van !!!

    groetjes Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk dat ze bij je op bezoek waren :-) Qua publieke belangstelling valt me op dat de Kanaalstraat ineens opvallen weinig multiculti is (!)

    BeantwoordenVerwijderen